preloader

ماجرای توقف تولید قرص رانیتیدین چیست و چرا نباید این قرص را مصرف کنیم؟

  • خانه
  • -
  • دسته‌بندی نشده
  • -
  • ماجرای توقف تولید قرص رانیتیدین چیست و چرا نباید این قرص را مصرف کنیم؟

براساس گزارش‌های منتشر شده ظاهرا سازمان و غذا و دارو دستور جمع‌آوری تمامی قرص‌های رانیتیدین از بازار دارویی کشور و توقف تولید این دارو را داده است. اما علت این تصمیم‌گیری چیست؟ در ادامه جزییاتی را در این زمینه در اختیارتان قرار خواهیم داد.

براساس بررسی‌های اخیر داروی رانیتیدین جزو داروهای H2 بلاکر است که گیرنده هیستامین را غیرفعال خواهد کرد و از ترشح اسید معده نیز جلوگیری می‌کند. در واقع این دارو با هدف درمان مشکلات گوارشی، تولید و عرضه شده اما اکنون مشکلاتی را برای معده ایجاد می‌کند.

به گفته‌ی برخی منابع معتبر، اولین بار آمریکا و اروپا ۶ ماه قبل وجود ناخالصی و آلودگی را در این دارو خبر دادند. البته در آن زمان ایران اشاره کرد که تاکنون ناخالصی سرطان‌زایی در رانیتیدین ایرانی کشف نشده است.

علت توقف تولید رانیتیدین

در اواخر تابستان سال ۲۰۱۹ یعنی سال گذشته، نوعی ناخالصی نیتروزآمینی به نام NDMA در قرص‌های رانیتیدین کشف شد و اکنون با بررسی‌های بیشتر در اوایل آوریل ۲۰۲۰ خبر حذف و توقف تولید این دارو منتشر شد. اما چرا وجود نیتروزآمینی در این قرص خطرناک است؟ علت این است که نیتروزآمین‌ها که در حیوانات و انسان‌ها سرطان‌زا شناخته شده‌ است. در نتیجه به جرات می‌توان گفت که براساس کشفیات اخیر، قرص‌های رانیتیدین رسما سرطان‌زا و خطرناک هستند. البته شایان ذکر است که نیتروزآمین‌ها به مقدار اندکی در سوسیس و کالباس و برخی دیگر از مواد غذایی نیز وجود دارند.

اکنون وجود آلودگی سرطان‌زا در این دارو در ایران نیز تایید شده و خبر توقف تولید این داروها منتشر شده است. در واقع توصیه شده که تمام افرادی که این قرص را مصرف می‌کنند هرچه سریع‌تر آن را کنار بگذارند و به توصیه پزشک، از سایر داروها که بدون آلودگی NDMA هستند در این زمینه استفاده کنند. باید تاکید کنیم که مصرف قرص‌های رانیتیدین به طور حتم خطرناک هستند تا حدی که شاهد توقف تولید آن بوده‌ایم.