preloader

آیا ویزیت‌های روتین در همه‌گیری کرونا باید متوقف شود؟

  • خانه
  • -
  • دسته‌بندی نشده
  • -
  • آیا ویزیت‌های روتین در همه‌گیری کرونا باید متوقف شود؟

آیا ویزیت‌های روتین در همه‌گیری کرونا باید متوقف شود؟

ترجمه: دکتر بابک عزیز افشاری

در مجموع، پاسخ صاحب‌نظران تخصص‌های مختلف به این پرسش نشان می‌دهد که برخی تصمیم‌ها راحت‌تر و برخی دیگر سخت‌تر است. دکتر لئونارد فلدمن، از بیمارستان جانز هاپکینز، معتقد است ویزیت‌های روتین بزرگسالان باید لغو شود و به استثنای موارد اضطراری، آزمایش‌ها به تعویق بیافتد: “مثلا اگر فردی دچار دیابت شکننده (دیابتی که کنترل آن سخت است) باشد، می‌تواند یک‌بار برای انجام آزمایش HbA1c مراجعه کند و این، وضعیت او را در عرض ۳ ماه گذشته نشان می‌دهد. ولی هم‌اکنون زمان مناسبی برای مراجعه افراد نسبتا سالم به پزشک یا آزمایشگاه نیست. گزینه صحیح این است که افراد در خانه بمانند و پایش خانگی انجام شود و نتایج به اطلاع پزشک برسد.”

برنامه واکسیناسیون اطفال، به‌ویژه زیر ۲ سال و در ۴ سالگی (نوبت دوم MMR) باید انجام شود. ولی واکسن‌های بالغین را می‌توان به تعویق انداخت. تست تنفس در مبتلایان به بیماری ریوی انسدادی مزمن یا هر تست روتین دیگر که خطر مواجهه با ریزقطرات بیماریزا را دارد، نباید انجام شود.

در مورد روش‌های جایگزین باید دید امکان استفاده از تله‌مدیسین تا چه حد فراهم است. دکتر فلدمن می‌گوید درحال حاضر در جانز هاپکینز، بیشتر ویزیت‌ها تلفنی انجام می‌شود. ولی همه کارها با تلفن قابل انجام نیست. مثلا نمی‌توان غده لنفی بیمار را از راه دور لمس کرد. مشکل‌ترین حالت وقتی است که بیمار برای بار اول مراجعه کرده است و مثلا می‌خواهد نسخه‌اش تکرار شود، ولی پزشک او را نمی‌شناسد. در این مورد باید دستورالعمل‌ها تغییر کند. مثلا بوپرونورفین (برای اختلال مصرف اپیوئید) باید برای مدت طولانی‌تری تجویز شود.

همه انجمن‌های گوارش، به‌اتفاق و مؤکدا، از پزشکان خواسته‌اند ویزیت‌های روتین و اندوسکوپی‌های الکتیو و غیراورژانسی را متوقف کنند و به تأخیر بیاندازند. جراح کل ایالات متحده (surgeon general، رئیس عملیاتی خدمات سلامت دولت فدرال) به همه بیمارستان‌ها و مراکز تشخیصی و درمانی دستور داده همه اقدامات الکتیو را تا صاف شدن منحنی همه‌گیری متوقف کنند. کالج جراحان آمریکا نیز از همه اعضا خواسته جراحی‌های الکتیو و اندوسکوپی‌ها را لغو کنند. در ضمن توصیه شده بیماران هر روز ارزیابی شوند تا در صورت تغییر شرایط، و با تحلیل سود و زیان بالقوه، دوباره در زمینه انجام اقدامات تصمیم‌گیری شود.

مایوکلینیک نیز اعلام کرده همه ویزیت‌های الکتیو به‌مدت ۸ هفته یا بیشتر به تأخیر افتاده است. انجمن دندان آمریکا توصیه کرده همه ویزیت‌های دندانپزشکی دست‌کم تا ۳ هفته لغو شود. کالج پزشکان آمریکا می‌گوید هدف اصلی این است که تعداد مراجعات حضوری به پزشکان به حداقل برسد و از خدمات بیمه مدیکد و مدیکر خواسته تا امکانات تله‌مدیسین را تقویت کند و محدودیت‌ها را در این زمینه کاهش دهد.

آکادمی پزشکان خانواده آمریکا توصیه کرده همه ویزیت‌های غیراورژانسی به تعویق بیافتد. به‌علاوه، انجمن طب بیمارستان از پزشکان خواسته تا همه سفرهای خود را لغو و در مصرف ماسک و تجهیزات حفاظت شخصی صرفه‌جویی کنند.

منبع: مدسکیپ، ۲۰ مارس ۲۰۲۰

انجمن پزشکان عمومی ایران