شایع ترین علائم کرونا ویروس در ایران

شایع ترین علائم کرونا ویروس در ایران

✍ دکتر علیرضا مقتدری

در بررسی های انجام گرفته بر روی بیماران کرونایی در ایران، تنها حدود ۵۰ درصد از افراد مبتلا، دچار تب بوده اند و موارد نادری از آنها دچار راش پوستی و قرمزی چشم شده اند.

سنجش تب در سازمان‌ها و دستگاه‌ها به عنوان عامل شناخت افراد مبتلا، تنها ۵۰ درصد از موارد ابتلا را میتواند غربالگری کند،
ولی به دلیل اینکه راحت‌ترین و عملی ترین روش است، در این مراکز انجام می‌شود و نداشتن تب، دلیلی بر عدم ابتلا نیست.

در ابتدای شیوع کرونا در ایران، بیش از ۸۶ درصد افراد مبتلا دچار تب بودند، ولی اکنون بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بیماران دارای تب هستند.

علائم شایع کرونا در مردم ایران عبارتند از:

-سرفه خشک، گلودرد، اختلالات بویایی و چشایی، کوفتگی بدن، درد عضلات و تنگی نفس و در مواردی خلط خونی که از شایع ترین علایم کرونا هستند.
-تب بالا، راش پوستی و قرمزی چشم در ۵۰ درصد بیماران
-علائم گوارشی شامل اسهال و استفراغ در ۱۰ الی ۱۵ درصد بیماران
-عدم وجود هر گونه علائم حاکی از بیماری در ۲۰درصد مبتلایان

بر اساس تحقیقات انجام گرفته؛ ۹ الی ۱۰ درصد افرادی که در بیمارستان‌ها فعالیت کرده و با بیماران کرونایی در تماس هستند، آلوده می باشند.
از سوی دیگر جدیدا، نشانه های بیماری کرونا در بیماران ایرانی، از علائم شبیه سرماخوردگی و تنگی نفس، به علائم گوارشی تغییر کرده است و اخیرا مراجعه بیماران کرونایی با علائم گوارشی، رو به افزایش است.

شایع ترین علائم گوارشی کرونا عبارتند از :

-اسهال آبکی روزی پنج مرتبه
-دل پیچه
-کاهش اشتها
-تب خفیف
-کاهش حس بویایی و چشایی

لازم به ذکر است که بیماران مبتلا به کرونا ممکن است علائم جدیدی داشته باشند که در صورت داشتن هر یک از این علائم، لازم است فورا به پزشک مراجعه کنند.

▪️علائمی چون:

– سردرد
-درد عضلانی
-اختلال بویایی و اختلال چشایی
-اسهال و علائم گوارشی

همچنین باید در نظر داشته باشیم که گرمای هوا و باز شدن مشاغل پر خطر، دلیلی بر پیروزی بر ویروس کرونا نیست و رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی، همچنان باید در دستور کار قرار گیرد و تا زمانی که واکسن این ویروس تولید نشود یا درمان قطعی برای شکست این ویروس فراهم نشود، مردم باید نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را به شدت رعایت نمایند.